De toekomst ligt in onze handen!

1/09/2015 - IAB

Geachte confrater,

Tegen 2025 zou 95 % van alle boekhoudkundige activiteiten verdwenen zijn. Een dreiging, zegt u? Dat klopt, maar het is aan ons om die bedreigingen om te vormen tot opportuniteiten. Vandaar dat we op 6 oktober samen onze toekomst in onze handen nemen.

Wij stellen alles in het werk om ervoor te zorgen dat de accountant of de belastingconsulent dé belangrijkste adviseur van de onderneming blijft als naaste partner van een kmo en de bedrijfsleider. Daarvoor moeten we onze beroepsbekwaamheden uitbreiden en ons beroep creatief benaderen; zelfs een nieuwe wending geven. Daarom zal Bart Van Coile in één van de workshops de effecten van nieuwe technologieën op het kantoor behandelen.

Een blik op de toekomst

In een kantoor van de toekomst speelt de computer, tablet of Mac een centrale rol. Maar daarop moet natuurlijk ook bepaalde software draaien. Vandaag bestaan er heel wat programma’s waardoor je door het bos de bomen niet meer ziet. Noël De Rudder (accountant-belastingconsulent, eigenaar van PragmaTools) maakt daarom voor ons een inventaris van de meest interessante software voor het beroep.

Maar niet alleen software is nodig om een kantoor efficiënt te laten draaien. Je moet je ook laten omringen door goed personeel: Johan Van Haeverbeke (accountant-belastingconsulent) maakt ons wegwijs in het timemanagement, terwijl Marc Timmerman (Managing Partner, Axiom Consulting Partners Europe) de human ressources – en dan meer bepaald talentmanagement en diversiteit – voor zijn rekening neemt.

Hans Koning (directeur Koning Business Solutions) werpt een blik op de organisatie van een kantoor anno 2020. Hij bespreekt de 10 belangrijkste aspecten van de kantoororganisatie. En Jos De Blay tot slot informeert ons grondiger over één van de belangrijkste aspecten van de antiwitwaswet: het cliëntenacceptatiebeleid en de gevolgen daarvan voor het kantoor – de opdrachtbrief, het beleid met betrekking tot cashgeld enz.

Plenaire sessie, feestelijke cocktail en galadiner

Na de workshops nemen de voorzitter en de ondervoorzitter het woord voor de plenaire sessie, gevolgd door Gauthier Roussel die de opportuniteiten van de confraters in Frankrijk bespreekt. Hans Koning zal vervolgens de do's-and-don'ts voor een accountancykantoor in Nederland (en België) meegeven.

De plenaire sessie wordt afgesloten met een feestelijke cocktail, én animatie! Daarna worden jullie allemaal uitgenodigd voor het galadiner in Midi Station (inschrijving verplicht!).

Nuttige informatie

Het event vindt op 6 oktober plaats van 13.30 tot 18.45 uur in de Wild Gallery in Brussel (Gerijstraat 11, 1190 Vorst). Het galadiner (20.00 tot 23.00 uur) wordt georganiseerd in Midi Station (Victor Hortaplein 26, 1060 Sint-Gillis); er worden shuttles voorzien om je vanuit de Wild Gallery naar Midi Station te brengen. Na 22.00 uur brengen de bussen je terug naar je wagen.

Meer info vind je op www.30-iec-iab.be.

Met confraternele groeten,

   Bart Van Coile  Benoît Vanderstichelen
   Ondervoorzitter  Voorzitter

Thema's:
Kernwoord(en):